Månedens træningstips

Strammer T-shirten ikke som den skal eller er du endelig blevet træt af øl-maven, så er hjælpen nær. Spreeglee giver dig en starterpack, så du kan komme ordentligt i gang med din træning.

Nogen vil være stærkere, nogle vil være større og nogle vil tabe sig, men uanset hvad motivation for at træne er, så gælder der nogle principper, som kan hjælpe dig godt på vej.

 

  • Lær de store øvelser

Uanset om du er mand eller kvinde, så er det imperativt, at du indlærer god teknik som noget af det allerførste. Selvom du er en mand, så skal du ikke træne hele kroppen i maskine – i hvert fald ikke hvis du har håb om at få noget værdifuldt ud af din træning. Derfor, hvis du gerne vil have det optimale ud af din træning, så får du helt styr på øvelser som:

 

Front squat

Bænkpres

Military Press

Dødløft

Bent-over rows

Armbøjninger

 

Disse øvelser giver endda mulighed til et træningsprogram, og det er ikke et dårligt sted at starte.

 

  • Find en træner

 

Den naturlige interesse for træning resulterer ofte i en masse læsning på nettet og i bøger – men selvom det er fantastisk at blive klogere på den front, så kan det ikke erstatte hands-on erfaring fra en kvalificeret træner. Den bedste, nemmeste og mest forsvarlige måde at komme i gang på, er ved at blive instrueret og rettet på, af en personlig træner med praktisk erfaring.

Man kan vel sammenligne det lidt med at spille fodbold; det er de færreste, der står alene i baghaven med en fodbold, for dernæst at komme på landsholdet. Du ville aldrig forvente fremgang indenfor andre idrætsgrene uden en dygtig og engageret træner – så hvorfor forvente det samme indenfor styrketræning?

 

  • Benyt et begynderprogram i starten

Det gælder både for mænd og kvinder, at der skal vægt på stangen, hvis styrken skal øges. Derfor, benyt et program med indbygget progression; altså en metode til konsistent at smide flere kilogram på vægtstangen. Der er mange forskellige at vælge imellem, men Bill Starr’s begynderprogram er ikke noget dårligt bud. Når alt kommer til alt, så handler det om at flytte noget vægt. Find derfor et program du synes om, og klø på så snart du har lært korrekt teknik.

 

  • Husk restitutionen

Selvom træningen ofte vurderes til at være den hårde del, så er det svært for mange mænd at rette fokus mod restitutionen. Derfor, hvis du gerne vil have det meste ud af din træning – så skal du også rette fokus mod restitutionsmetoder som eksempelvis:

Foam rolling

Dybe vejrtrækninger

Lav-intensitets aktiviteter som gang og cykling

Sove 7-9 timer hver nat

 

Er du indstillet på at arbejde hårdt i træningscentret, så giver det også kun mening, at du dedikerer dig til at skabe de perfekte rammer omkring din træning.

Det vigtigste er at gøre det hele med glæde. Der er ikke noget, der er ligeså godt som en positiv indstilling!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *